אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני עבודה 08:28   07/05/2024 חישוב הבראה וחופשה לעובד שעתי שלום רבדמי הבראה אינם נגזרים מגובה השכר ולכן אין רלבנטיות לעדכון השכר. באשר לחופשה שנתית לעו...
  • פורום עורכי דין 07:18   07/05/2024 העברת מידע מפקח עירייה לשכנים שלום.האם תוקף רישיון רכב הוא מידע החשוף לכל?אני חושד כי הפיקוח העירוני שלי העביר את פרטיי לאחד הש...
  • פורום דיני תעבורה 07:15   07/05/2024 שאלה ליעקובי סליחה שנדחפתי... יש לי שאלה: האם באמת דוחות של עירייה ניתן להמיר באזהרה?חשבתי רק של משטרה......
  • פורום נפגעי עבירה 07:10   07/05/2024 שאלה על פס"ד חלוט וביטולו עי אותו ש... הי, אומנם אני הצד הזוכה במשפט.אבל רציתי לדעת אם שופט שנתן פס"ד והוא חלוט יכול אחרי שנתיים לה...
  • פורום בתי משפט 07:04   07/05/2024 אתה מפריח אמירות בעלמא לא הבאת שום ראיה לטענתך, שניהול הליך משפטי ללא עורך דין מקטין את סיכויי ההצלחה ומגדיל את הסיכון ל...

האם החזקת סמים קלים עלולה להוביל להגשת כתב אישום וענישה מחמירה?

  • 20/01/2021
  •   מאת: באדיבות אתר עבירות סמים
  • צפיות: 3472
עד לאחרונה בדין הישראלי לא הייתה קיימת הבחנה בין סמים קלים ובין סמים קשים. האם האבחנה כיום מצביעה על ענישה מקילה בעבירת החזקת סמים? שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום פלילי
עד לאחרונה בדין הישראלי לא הייתה קיימת הבחנה בין סמים קלים ובין סמים קשים. האם האבחנה כיום מצביעה על ענישה מקילה בעבירת החזקת סמים?
עד לאחרונה בדין הישראלי לא הייתה קיימת הבחנה בין סמים קלים ובין סמים קשים. המושג סמים קלים התייחס לסמים המופקים מצמח הקנביס ומכונים גם כמריחואנה וחשיש.  לאחרונה ולאחר שיח ציבורי ער בנושא שימוש בקנביס, תיקנה הכנסת את פקודת הסמים המסוכנים על ידי החלת תוכנית אי הפללה למשתמשים בקנביס. 

מהות אי הפללה

אי הפללה היא למעשה מדיניות של אכיפה מקלה לעבירה פלילית. כלומר, אין זה אומר כי עתה עישון סמים קלים הוא מותר וחוקי. אלא מדובר בשינוי מקל בנוגע לטיפול וענישה לעובר על עבירה זו. 

יש הרואים במדיניות אי הפללה והחרגת הקנביס מיתר הסמים המפורטים בפקודת הסמים, כמהלך מבורך המתאים את הדין הישראלי לנורמה המקובלת בעולם. 

לפיכך נקבע כי עבירה של החזקת סמים קלים מסוג קנביס תהא כעבירת קנס מיוחדת. יתרה מכך, מדיניות אי ההפללה ניתנת ליישום גם בדיעבד. כלומר, גם אם החזקת סמים קלים בוצעה עת תוקפו של הדין הישן, ניתן  עדין יהיה להחיל את תיקון החוק וכן את השינוי המקל בדרכי הטיפול והענישה. 

תמצית השינויים בנוגע לצריכת סמים קלים

בעבר לא הייתה בדין הבחנה בין עבירות הסמים בין קלים ובין סמים קשים. במקרים רבים הוגשו כתבי אישום בגין החזקת סמים קלים לצריכה עצמית שאף הובילו בהמשך להרשעות פליליות.  

אולם, במרוצת השנים ובשל ריבוי משתמשי הקנביס, ונוכח שיח ציבורי ער בעניין, הובילו את הכנסת לבצע תיקון בפקודת הסמים תוך החרגת הקנביס מיתר הסמים. כך שכיום בגין החזקת סמים קלים לצריכה עצמית, מסתפק המחוקק בהשטת קנס כספי חלף העמדה לדין.  

זהו לב ליבו של השינוי בחוק, ובהתאם לכך נקבע, כי בגין החזקת סמים קלים לצריכה עצמית יוטל קנס כספי בסך של 1,000 ₪  ובלבד שמדובר בעבירה ראשונה ויחידה בפרק זמן של 5 שנים מיום שהעבירה נעברה לראשונה.
גם במקרה של עבירה שניה חוזרת יוטל קנס כספי, אולם גבוה יותר ובסך 2,000 ₪ ובלבד שלא תיעבר עבירה נוספת בפרק זמן של 7 שנים מיום בו נעברה העבירה השנייה. 

כלומר, הריכוך בענישה נוגע ל-2 מקרים בודדים של החזקת סמים קלים לשימוש עצמי ובכפוף לפרק הזמן האמור. למעט זאת, ביתר המקרים, תיתכן בהחלט האפשרות של העמדה לדין פלילי וכן גם לענישה מחמירה יותר הכוללת צו לטיפול גמילה מסמים או אפילו עונש מאסר. 

כמו כן, קבעה הכנסת כי תיקון החוק המקל לא יחול לגבי אלה: 
1. מי שבמועד ביצוע העבירה קטין וטרם מלאו לו 18. 
2. מי שבעת ביצוע העבירה חייל בצה"ל. 
3. מי שהורשע בדין בעבירה מסוג פשע או בעבירת סמים, ב-5 שנים שקדמו לביצוע החזקת סמים קלים כאמור. 

החזקת סמים קלים שלא לצריכה עצמאית

כאמור, פקודת הסמים המסוכנים תוקנה לאחרונה, כך שכיום קיימת הבחנה בין סמים קלים ובין סמים קשים ובלבד שמדובר בעבירת סמים לצריכה עצמית. 

אולם, כאשר מדובר בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית, תיקון החוק לא רלוונטי, ורף הענישה המקסימאלי, ללא תלות בסוג הסם, עומד על 20 שנות מאסר. 

בעניין זה יוער, כי פקודת הסמים נוקבת בכמות הסם שתחשב כהחזקה לצריכה עצמית. החזקת סמים בכמות העולה על הנקוב בחוק, עשויה להקים חזקה, כי החזקת הסם היא לשם פעילות מסחרית ובעקבות זאת להוביל לעונשים פלילים חמורים בהרבה.  

בכל נוגע לקנביס, קובע החוק כי כמות העולה על 15 גרם, תקים חזקה כי החזקת הסם היא אינה לצריכה עצמית אלא לצרכים מסחריים. 

סיכום

כאמור בכל הנוגע להחזקת סמים קלים לצריכה עצמית, מסתפק המחוקק בהטלת קנס כספי חלף העמדה לדין, ובלבד שלא מדובר בעבירות סמים חוזרות ונשנות. מנגד, בעבירת החזקת סמים שלא לצריכה עצמית, קבוע עונש חמור בהרבה וזאת ללא הבחנה בסוג הסם שנתפס. 

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום פלילי
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק