אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני עבודה 18:33   19/04/2024 gghgghdfh dhfdghdfbnfg
  • פורום דיני תעבורה 17:35   19/04/2024 התנהגות בנת"צ שלום מ'1. אסור לנסוע בנת"צ למי שאינו מורשה ומכאן שאסור לעקוף תוך נסיעה בנת"צ.2. לשם פניה ימינה יש...
  • פורום בתי משפט 16:32   19/04/2024 האם לא ניתן נימוק לסגירת התיק? בברכה, יהונתן ינאי, עו"ד  מנהל פורום דיני חברות ופורום בתי משפט הארבעה 28, תל אביב...
  • פורום עורכי דין 18:58   18/04/2024 ערב ללווה חדל פירעון שלום ב 2016 חתמתי על ערבות בנקאית  הלוואה על סך 130000 ש"ח הלווה הוא אח שלי שלקח ה...
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 15:22   18/04/2024 פרוצדורה איפה יש פרוצדורה איך לנהל תביעה אצל המפקחת בטאבו ??? האם צריך להגיש תצהיר גילוי מסמכים, ומתי...

רוכשים דירה? שלושה נושאים פיננסיים שחשוב לקחת בחשבון

  • 01/07/2018
  •   מאת: מיכאל שטרית
  • צפיות: 6638
מה גובה ההון העצמי הדרוש לי לרכישת דירה? מתי הזמן הנכון לפנות לקבלת אישור למשכנתא? אילו הוצאות נוספות עלינו לקחת בחשבון ברכישת דירה? שימו לב להיערכות פיננסית נכונה בטרם רכישת דירה. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום נדלן ודיני מקרקעין

כידוע, רכישת דירה היא אחת העסקאות היקרות והחשובות שאדם מבצע בחייו. עם זאת רוב הרוכשים אינם מבצעים היערכות פיננסית מוקדמת טרם ביצוע העסקה - דבר אשר יכול לייעל ולחסוך כאב ראש גדול לאחר הרכישה.

על מנת לבצע הערכות נכונה טרם רכישת הדירה עלינו לבחון ולבדוק את הנושאים הפיננסיים הבאים: הון עצמי, משכנתא והוצאות נוספות ברכישת הדירה.

א. הון עצמי - תחילה עלינו להבין מה גובה ההון העצמי הנדרש לביצוע העסקה. ככל שמדובר ברכישת הדירה היחידה שלנו, יהיה עלינו להשיג הון עצמי בגובה של לפחות 25% מעלות הנכס. לשם כך יהיה עלינו לפנות לבנק למשכנתאות על מנת שזה יעמיד לרשותנו מימון עד 75% משווי הנכס בכפוף ליכולת ההחזר של הלווה. 

ב.אישור עקרוני למשכנתא - הואיל וגובה המימון הבנקאי מותנה, בין היתר, גם ביכולות ההחזר של הרוכש, ישנה חשיבות לפנייה מוקדמת לבנק, עוד בטרם ביצוע הרכישה, על מנת לקבל אישור עקרוני מאת הבנק, לפיו יסכים לתת לנו מימון ומה גובה המימון אותו יסכים הבנק להעמיד לרשותנו.

ג. חישוב הוצאות נוספות בעסקת רכישה - טעות רווחת היא לא לקחת בחשבון בחישוב גובה ההון העצמי הדרוש לעסקה את ההוצאות הנוספות ברכישת הדירה. ההוצאות הנוספות יכולות להגיע לעשרות אלפי שקלים אשר הבנק למשכנתאות לא מממן אותם, והמימון מגיע מההון העצמי הדרוש לעסקה, ולא תמיד מצוי בידי הרוכש כסף זה.

רשימת ההוצאות היא כדלקמן: תיווך כ- 2%, עו"ד כ- 1/2%, אגרות ושליחים כ- 2,000 ₪, פתיחת תיק משכנתא בבנק – 0.25% גובה המשכנתא, שמאי מטעם הבנק למשכנתאות בין 350 – 1000 ₪ (תלוי בשווי הנכס) וכמובן, עלויות השיפוץ של הנכס הנרכש.

הנה דוגמה להערכות פיננסית נכונה לעסקה:

אם נבקש לרכוש דירה במיליון ₪, הרי שבמקרה זה גובה ההון העצמי המינימאלי יהיה 25% משווי הנכס (250,000 ₪). עם השגת ההון העצמי נפנה לבנק למשכנתאות לקבלת אישור עקרוני למשכנתא טרם רכישת הדירה. במקרה זה נוכל לקבל מימון מאת הבנק עד לגובה של 750,000 ₪ (75%) משווי הדירה. כעת נותר לנו לבצע תחשיב של ההוצאות הנוספות (עו"ד, מתווך, פתיחת תיק משכנתא, שיפוץ וכדומה) ולצרף את ההוצאות הללו להון העצמי הדרוש לנו לביצוע העסקה.

היערכות פיננסית נבונה טרם ביצוע עסקת רכישה יכולה לחסוך לנו עוגמת נפש רבה. עסקאות רבות מגיעות עד כדי ביטול העסקה (דבר הגורר פיצוי כספי) רק משום שרוכש הדירה לא השכיל להבין מה סך ההוצאות הנדרשות ממנו וסבר כי ההון העצמי המצוי בידיו מספיק לרכישת הדירה. לפיכך מומלץ לפעול על פי הפרמטרים לעיל.

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום נדלן ודיני מקרקעין
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק