אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות

האם שימוש באוזניה בזמן נהיגה מותר בישראל?

  • 12/04/2018
  •   מאת: עו"ד תעבורה עופר חורש
  • צפיות: 9500
שימוש באוזניה בזמן נהיגה – האם הדבר מותר? בעוד שבצרפת חל איסור ברור על שימוש באוזניות, בישראל התקנות אינן חד משמעיות. ובמילים אחרות, הדבר נתון לפרשנותם של בתי המשפט לתעבורה. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני תעבורה
שימוש באוזניה בזמן נהיגה

לפני כמה שנים הוחלט בצרפת לעגן בחוק את איסור השימוש באוזניות בעת הנהיגה, שכן הדבר עשוי לגרום להיסח הדעת אצל נהגים ולהוביל לתאונות דרכים. בישראל כנראה השימוש באוזניות נתפס כפחות מסוכן והתקנות קובעות כי כן ניתן להשתמש באוזנייה אחת או בדיבורית לצורך ביצוע שיחה בנייד.

לעומת זאת תקנה 169 החלה על כל עוברי הדרך בכבישים לרבות הולכי רגל, נהגים, רוכבי אופניים וכדומה, אוסרת על שימוש באוזניות המשמיעות צלילים. תקנה 169 לתקנות התעבורה על פי תקנה 169 לתקנות התעבורה לא ינהג אדם ברכב ולא ילך עובר אורח בכביש, כאשר לאוזניו יש אוזניות המחוברות למכשיר שמשמיע צלילים או קולות, למעט כשמדובר באוזניות המחוברות למכשיר רפואי או מכשיר שמיעה.

השימוש במילה "אוזניות" בצורת הרבים שלה ולא במילה אוזנייה, הביא את בית המשפט העליון לדון בסוגיה, בעקבות ערעור שהוגש על ידי נהגת שהואשמה בנהיגה ברכב כשלאחת מאוזניה הייתה צמודה אוזניה המחוברת למכשיר נייד. לאחר שבית המשפט השלום לתעבורה ובית המשפט המחוזי הרשיעו את הנהגת בביצוע עבירה, בית המשפט העליון החליט לקבל את הערעור ולזכות את הנהגת.

החוק: פתוח לפרשנות לאחר בחינה מעמיקה בית המשפט העליון קבע ששימוש באוזניה אינו מהווה עבירה על החוק, זאת למרות הכתוב בתקנה 169. נימוקו היה שמטרת תקנות החוק היא למנוע מצבים בהם הנהגים מתנתקים מהסביבה על ידי הצמדת האוזניות לשתי האוזניים. מנגד, שימוש באוזניה אחת אינו גורם להתנתקות אלא רק לפגיעה ברמת הקשב של הנהג, והיות והאוזנייה אינה מנתקת אותו לחלוטין מכל אשר מתרחש בסביבתו אין הדבר נחשב לעבירה על החוק. במיוחד לאור העובדה שהחוק אינו אוסר את השימוש באוזניה אחת בעת הנהיגה באופן מפורש.

פסיקה נוספת – דיבורית מול אוזנייה. עוד סוגיה שעוסקת בנושא מתייחסת אל נהג אופנוע אשר נתפס נוהג עם הטלפון הסלולרי בתוך הקסדה בצמוד לאוזנו. על פי טענת התביעה נהג האופנוע לא היה מרוכז בנסיעה והיווה סכנה לשלום הציבור ועל כן העובדה שלא השתמש בדיבורית מותקנת מהווה עבירה על החוק.

מנגד הנהג טען כי למשך כל הזמן ידיו נותרו על הכידון וכי אין הבדל בין השימוש באוזניה לאופן שבו הוא השתמש בטלפון. בית המשפט לתעבורה פסק לטובתו ובנימוקו התייחס לכך שאכן אין למעשה הבדל בין הצמדת אוזניה לאחת האוזניים לבין הצמדת מכשיר סלולרי, כל עוד המכשיר מוחזק כראוי ואינו מפריע לנהיגה.

למעשה המחוקק אוסר על אי אחזקת הגה בשתי ידיים וכל מה שלא מצוין בחוק במפורש, הנו בגדר מותר. כתוצאה מכך כל עוד שתי הידיים של הנהג או הרוכב נותרו על ההגה או על הכידון, אין בכך עבירה על החוק בפועל, שכן לא מצוין כי נהיגה עם מכשיר הצמוד לאוזן הנה אסורה.

לסיכום, כל עוד המחוקק אינו חד משמעי, ואינו מביע עמדה, השימוש באוזניה אינו אסור לחלוטין וישנם מקרים בהם נאשמים יזוכו בבית המשפט. לכן בכל מקרה חשוב ומומלץ לפנות לייעוץ של עורך דין תעבורה, על מנת שיספק חוות דעת, ילחם על חפותכם וייצג אתכם מול הגורמים הרלוונטיים.

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני תעבורה
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק