אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
 
 
 
הודעות אחרונות
  • פורום עורכי דין 23:02   17/04/2024 איסוף עצמי בהזמנת מוצר באתר האונליין, האם מותר לבקש תשלום עבור איסוף עצמי? 
  • פורום תמא 38 19:35   17/04/2024 דירת תמורה בפרוייקט תמ"א 38 הריסה ב... כיצד אמור להתבצע מהלך בו במקום דירת התמורה שאמור לקבל בעל דירה (בהתאם למיקום ולגודל דירתו הנוכחית...
  • פורום פלילי 19:10   17/04/2024 אני משתין פעמים רבות ליד שיחים במרח... מתן השתן בטבע נותן לי תחושת התקרקעות וחזרה אל מקור גדול מאיתנו ששכחנו אותו מזמן כי אנחנו עסוקים כ...
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 16:54   17/04/2024 פינוי בינוי צמוד לדירה שכורה היי חתמתי על חוזה בתחילת מרץ האחרון , דירת קרקע , צמוד אלי מתחיל פינוי בינוי ברמה של 3 מטר מ...
  • פורום דיני תעבורה 15:49   17/04/2024 אי מתן זכות קדימה בצומת שלום ניר,א. אי מתן זכות קדימה לרכב אחר בצומת - עבירה שהעונש לעובר אותה כולל שלושה מרכיבים: שלילה ...

פונדקאות בהלכה היהודית

  • 27/07/2016
  •   מאת: מאיר השכל
  • צפיות: 9275
האם מותר להביא ילד דרך אם פונדקאית? האם יש הבדל בין סוגים שונים של פונדקאות? ואלו סעיפים בחוק הפונדקאות נקבעו מתוך רגישות לשיקולים הלכתיים? על פונדקאות והלכה - במאמר שלפניכם. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום פונדקאות
פונדקאות בהלכה היהודית
פונדקאות היא הפתרון עבור בני זוג שאינם יכולים להביא ילדים לעולם. כאשר האשה אינה מסוגלת לעבור להיריון, ניתן להביא ילד לעולם באמצעות אם פונדקאית, אשר תארח את העובר ברחמה ותמסור אותו לאחר הלידה להורים המיועדים.

עם התקדמות הטכנולוגיה והרפואה, אופציה זו הפכה לנוחה ופשוטה הרבה יותר. ניתן לבצע את תהליך הפונדקאות באופן מקצועי וזהיר, מבלי ליטול סיכונים מיותרים. אולם, כמו בתחומים רבים אחרים, ההלכה היהודית אינה מקבלת כל פתרון טכנולוגי ואינה ממהרת לאמץ נורמות חדשות. הליך הפונדקאות עשוי להתנגש בערכים יהודיים, ובמקרים מסוימים ההלכה תתנגד אליו.

החוק מתחשב בהלכה היהודית

בשנת 1996 נחקק בישראל החוק שמסדיר את הליך הפונדקאות. חוק זה מכונה "חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד), תשנ"ו-1996", והוא מסדיר באופן מפורט את כל הליכי הפונדקאות.

החל מאישור ההסכם בין ההורים המיועדים לפונדקאית, וכלה במסירת התינוק לידיהם ובהסדרת האפוטרופסות שלהם.

כמה וכמה סעיפים בחוק נולדו מתוך רגישות לשיקולים ההלכתיים. להלן אמנה כמה מהם.

רק בני זוג גבר ואשה יכולים לעבור הליך פונדקאות בארץ

אחד הסעיפים הבולטים שהושפעו מהגישה ההלכתית הוא הסעיף הקובע כי רק בני זוג, גבר ואשה, רשאים להביא ילד לעולם באמצעות הליך פונדקאות. לפי סעיף זה, אדם המעוניין לגדל ילד לבדו אינו יכול לעשות זאת באמצעות אם פונדקאית. כמו כן, בני זוג חד מיניים אינם יכולים להביא ילד לעולם דרך אם פונדקאית. 

בשנת 2013 הודיעה שרת הבריאות דאז, יעל גרמן, על כוונתה לשנות את החוק כך שיאפשר לכל אדם, כולל בני זוג חד מיניים, להביא ילד לעולם באמצעות הליך פונדקאות. ואכן, היא הגישה הצעת חוק בשם "חוק השוויון בפונדקאות", אשר אושרה בקריאה ראשונה בכנסת, בשנת 2014. אולם עד היום החוק לא אושר בקריאה שניה ושלישית, משום שהכנסת דאז התפזרה, ובכנסת הבאה הנושא כבר נדחק מסדר היום.  

משום כך, כיום, בני זוג חד מיניים או אדם בודד אינם יכולים לעבור הליך פונדקאות בארץ, אלא רק בחו"ל. 

רק פונדקאות מלאה אפשרית בארץ

במקומות מסוימים בעולם נהוגה פונדקאות המכונה 'פונדקאות חלקית'. בפונדקאות זו, נעשה שימוש לא רק ברחמה של הפונדקאית, אלא גם בביצית שלה. הזרע מוחדר לרחמה של הפונדקאית ללא יחסי מין, וההפריה נעשית ברחמה. בהליך כזה, למעשה הפונדקאית היא אמו הביולוגית של התינוק לכל דבר ועניין. בארץ, הליך זה אינו אפשרי, וניתן לבצע רק הליך של פונדקאות מלאה בה הזרע מופרה מחוץ לרחמה של הפונדקאית. 

זאת ועוד, ישנה הגבלה על איזה זרע ואיזו ביצית יילקחו לשם ההפריה. על פי החוק, הזרע חייב להיות זרעו של האב המיועד והביצית אסור שתהיה של הפונדקאית. בכך מוודאים כי לפחות האב יהיה אביו הביולוגי של הילד, וכי הפונדקאית לא תהיה אמו הביולוגית של הילד. 

הגבלות נוספות על הליך הפונדקאות

להלן אמנה הגבלות נוספות שהוטלו על הליך הפונדקאות בארץ, מחמת שיקולים הלכתיים ואחרים: 

הפונדקאית חייבת להיות רווקה או גרושה, ולא נשואה [אולם יתכן אישור מיוחד לנשואה].
הפונדקאית אינה יכולה להיות קרובת משפחה של אחד מההורים המיועדים.
הפונדקאית צריכה להיות בת דתה של האם המיועדת [אולם יתכן אישור מיוחד לחרוג מכך].

יצוין כי בעבר קרה שרבנים התירו לבצע פונדקאות על ידי אשה נשואה, אך הם הדגישו כי אין ללמוד ממקרה זה למקרים אחרים וכי כל מקרה לגופו. 

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום פונדקאות
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק