אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום ביטוח לאומי 09:08   20/04/2024 היוון קצבת נכות מעבודה שלוםאני מקבל קצבת נכות מעבודה,שהיא גבוהה בהשוואה לקצבת אזרח ותיק לו הייתי בגיל פרישה היום.כאמור ,...
  • פורום דיני עבודה 22:41   19/04/2024 nnn fggg
  • פורום צוואות וירושות 20:41   19/04/2024 דירה מירושה לפני שנתיים אבי נפטר קיבלתי צו ירושה וקיבלתי את   הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה י...
  • פורום דיני משפחה 20:31   19/04/2024 דירה מירושה אבי נפטר לפני שנתיים , קיבלתי את הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה ידועה בציבור מבקשת לתקן...
  • פורום דיני תעבורה 17:35   19/04/2024 התנהגות בנת"צ שלום מ'1. אסור לנסוע בנת"צ למי שאינו מורשה ומכאן שאסור לעקוף תוך נסיעה בנת"צ.2. לשם פניה ימינה יש...

ההבדל בין העלמת מס לבין תכנון מס לגיטימי

  • 26/07/2016
  •   מאת: מאיר השכל
  • צפיות: 9097
קו דק מפריד בין תכנון מס המותר על פי חוק לבין העלמת מס המהווה עבירה פלילית. היכן בדיוק עובר קו הגבול בין תכנון מס לגיטימי לבין העלמת מס? מה ההבדל בין עסקה בדויה לעסקה מלאכותית? ומדוע חשוב להיוועץ בעורך דין לפני שעושים תכנון מס? על כך במאמר שלפניכם. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני מיסים
ההבדל בין העלמת מס לבין תכנון מס לגיטימי
תכנון מס [המכונה גם: "הימנעות ממס"] מותר על פי חוק, בעוד העלמת מס מהווה עבירה פלילית. קשה לתת הגדרה ברורה שתבדיל ביניהם, ולעתים מקרים דומים יפלו תחת קטגוריות שונות – חלקם תחת קטגוריית תכנון מס לגיטימי וחלקם תחת קטגוריית העלמת מס.עם זאת, בית המשפט קבע קווים מנחים אשר נועדו להבחין בין תכנון מס לגיטימי לבין העלמת מס. קווים אלה אמנם אינם חד משמעיים, אך הם נותנים כיווּן מנחה. אסקור אותם להלן.

העלמת עובדות ויצירת מצג שווא 

ההבחנה הראשונה היא בין מצב של העלמת עובדות ויצירת מצג שווא לבין מצב שאינו כזה. אדם המעלים עובדות ויוצר מצג שווא נחשב מעלים מס, בעוד אדם שאינו מעלים עובדות ואינו יוצר מצג שווא נחשב מתכנן מס לגיטימי.

עמד על כך בית המשפט העליון בפס"ד ע"פ 1182/99 אליהו הורוביץ נגד מדינת ישראל, בצטטו את פסיקת המחוזי:

"לשם כך עמד בית-המשפט על ההבדל בין התחמקות ממס לבין הימנעות ממס. התחמקות ממס היא בלתי חוקית בעוד שהימנעות ממס היא פרי תכנון מס לגיטימי. התחמקות ממס מצריכה בדרך-כלל העלמה של עובדות אמיתיות ויצירת מצג שווא. הימנעות ממס היא גלויה, ידועה ומתבצעת במסגרת החוק"

ההבחנה בין עסקה בדויה לעסקה מלאכותית

הבחנה נוספת ומשלימה מצויה בפס"ד ע"א 67/89‏ ‎ ‎מינה שטיינקריץ‎ ‎נ' מנהל מס ערך מוסף. בפסק דין זה דן בית המשפט העליון בהרחבה בערעור על פסיקת המחוזי בעבירת העלמת מס, ובין השאר הוא כותב את הדברים הבאים:

"...עיסקה מלאכותית, עם היותה תקפה מבחינה משפטית, הינה מנוגדת לדפוסים המקובלים בחיי הכלכלה וסוטה מן הדרכים שבני-אדם נוהגים בהם, כדי להשיג תוצאה כלכלית מסויימת; ואילו עיסקה בדויה הינה חסרת ממשות גם מבחינה משפטית, ונעשית רק למראית עין, כדי להסוות את העסק האמיתי בין הצדדים...

ההכרעה אם העיסקה היא מלאכותית כרוכה בשאלות מעורבות של חוק ושל עובדה. לעומת זאת, השאלה אם עיסקה היא בדויה היא כולה בתחום העובדתי"

ההבדל בין עסקה מלאכותית לעסקה בדויה הוא שעסקה מלאכותית היא עסקה ממשית שהצדדים מתכוונים לקיימה, גם אם יצירתה נעשתה באופן מלאכותי כדי להיפטר ממס. לעומת זאת, עסקה בדויה היא עסקה פיקטיבית לגמרי, שהצדדים כלל אינם מתכוונים לקיים אותה.

קו הגבול דק מאד

למרות ההבחנות הללו, לא ניתן למתוח קו גבול חד משמעי בין תכנון מס לגיטימי לבין העלמת מס. יתכנו מקרים שעל פניו נראים דומים, אך בית המשפט יחליט להבדיל ביניהם: בחלקם הוא יקבע כי מדובר בהעלמת מס, ובחלקם הוא יקבע כי מדובר בתכנון מס לגיטימי.

כמו בהרבה מצבים משפטיים אחרים, הכרעת בית המשפט אינה מתקבלת בהכרח על פי מבחן אחד או נתון מסוים, אלא על ידי בחינת מכלול הפרטים של המקרה. בית המשפט בוחן כל מקרה ומקרה לגופו, מתרשם ממכלול הסיטואציה, ואז מחליט האם מדובר בעבירה פלילית.

משום כך, אם אתם מצויים לפני החלטה על תכנון מס, כדאי לכם להיוועץ בעורך דין מנוסה בתחום עבירות המס. חשוב מאד להיזהר מתכנון מס פזיז שעלול לעלות כדי עבירה פלילית של העלמת מס.

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני מיסים
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק