אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני עבודה 22:41   19/04/2024 nnn fggg
  • פורום צוואות וירושות 20:41   19/04/2024 דירה מירושה לפני שנתיים אבי נפטר קיבלתי צו ירושה וקיבלתי את   הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה י...
  • פורום דיני משפחה 20:31   19/04/2024 דירה מירושה אבי נפטר לפני שנתיים , קיבלתי את הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה ידועה בציבור מבקשת לתקן...
  • פורום דיני תעבורה 17:35   19/04/2024 התנהגות בנת"צ שלום מ'1. אסור לנסוע בנת"צ למי שאינו מורשה ומכאן שאסור לעקוף תוך נסיעה בנת"צ.2. לשם פניה ימינה יש...
  • פורום בתי משפט 16:32   19/04/2024 האם לא ניתן נימוק לסגירת התיק? בברכה, יהונתן ינאי, עו"ד  מנהל פורום דיני חברות ופורום בתי משפט הארבעה 28, תל אביב...

תוך כמה זמן פושט רגל יכול לסיים עם התהליך ולפתוח דף חדש

  • 25/07/2016
  •   מאת: מאיר השכל
  • צפיות: 11319
אם בעבר לא הייתה שום דרך לדעת מתי יסתיים הליך פשיטת הרגל, כיום ההליכים קצובים בזמן וניתן לדעת בערך מתי הם יסתיימו. כמה זמן עובר מהרגע בו אתה מחליט להגיש בקשה לפשיטת רגל ועד הרגע בו נמחקים לך החובות? על כך במאמר שלפניכם. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום פשיטת רגל
תוך כמה זמן פושט רגל יכול לסיים עם התהליך ולפתוח דף חדש

הרפורמה בהליך פשיטת רגל

עד שנת 2013 הליכי פשיטת רגל לא הוקצבו בזמן, ולא היה ניתן לדעת מתי יבוצע כל הליך ובוודאי שלא מתי יסתיימו כלל ההליכים. הליכי פשיטת רגל, טרם הרפורמה, היו ארוכים, מסורבלים ומרובי התדיינויות משפטיות טכניות, דבר שהביא לחוסר אמון הן אצל החייב והן הנושים.

"הימשכות ההליך דחתה את מועד בדיקת תביעות החוב וחלוקת הדיבידנד לנושים והביאה לאבדן עניין מצד הנושים בהליך והשיתה על המערכת הציבורית עלויות ניכרות אשר תועלתן מוטלת בספק. בנוסף, ההתמשכות הבלתי סבירה של ההליכים עובר לרפורמה דחקה, לא פעם, את החייבים מחוץ למעגל התעסוקה והיזמות, והביאה אותם למצב של ייאוש ואדישות כך שנוצרה  פגיעה בלתי מידתית בכבוד האדם ובזכויותיהם הבסיסיות של החייבים ובני משפחותיהם" (מתוך אתר משרד המשפטים)

אולם בשנת 2013 בוצעה רפורמה חשובה בהליכי פשיטת הרגל, אשר בה נקבעו זמנים מדויקים עבור כל הליך והליך. רפורמה זו נועדה לאזן בין האינטרס של הנושים לקבל את כספם - מחד, לבין זכותו של החייב לקיום מינימלי ולחיים בכבוד - מאידך.

לוח הזמנים של הליכי פשיטת רגל

על פי הרפורמה החדשה, הליך פשיטת רגל כולו יארך כ-4.5 שנים, ואף פחות מכך במקרה בו החייב משתף פעולה בצורה מלאה. 

הליך פשיטת רגל מתחיל על ידי הגשת בקשה של החייב [או של הנושה] לבית המשפט. בית המשפט הדן בבקשה מוסמך להורות על צו כינוס נכסים.

משניתן צו הכינוס, ממנה הכונס הרשמי נאמן מיוחד אשר תפקידו לגבש תכנית פירעון עבור הנושים. התכנית מתבססת על רכושו של החייב ועל הכנסתו הפנויה - לאחר ניכוי צרכי ביתו. תקופת הזמן לגיבוש התוכנית: 18 חודשים. 

לאחר גיבוש התכנית, מגיש אותה הנאמן לאישורו של בית המשפט, ובמידה ובית המשפט מחליט לאשר את התכנית, מוכרז החייב כפושט רגל. לאחר ההכרזה, מתחיל שלב יישומה של תכנית הפירעון. הזמן המוקצב ליישום התכנית: 3 שנים.

לאחר יישומה המלא של התכנית, ולאחר שבית המשפט מגיע למסקנה כי אין לחייב נכסים נוספים שניתן להיפרע מהם וכי אין טעם בהמשך ההליכים, בית המשפט מורה על 'הפטר'. ההפטר הוא השלב האחרון בו נמחקים חובותיו של החייב, ולאחריו הוא יכול לפתוח דף חדש בחייו.

חייב המשתף פעולה באופן מלא – יוכל לסיים את ההליכים מהר יותר 

שלוש השנים המוקצבות ליישום תכנית הפירעון הן זמן המקסימום, אך למעשה ניתן לסיים את הליכי פשיטת הרגל מהר יותר. זאת במידה והחייב משתף פעולה באופן מלא וחושף את כל נכסיו, לרבות נכסים שהסתיר בעבר. ככל שהחייב משתף פעולה טוב יותר, כך הוא יזכה ליחס טוב יותר ויוכל לסיים את הליכי פשיטת הרגל מהר יותר.

לצד התמריצים החיוביים, ישנם גם תמריצים שליליים המיועדים להרתיע חייבים המנצלים לרעה את הליך פשיטת הרגל ומבקשים להערים על הנושים, על הכונס הרשמי ועל בית המשפט. כנגד חייבים אלה יינקטו צעדי אכיפה והרתעה חריפים, לרבות סיוג, דחיה או ביטול מוחלט של מתן ההפטר, ובמקרים חמורים אף יוגש כתב אישום פלילי כנגד החייב בגין עבירות בפשיטת רגל.

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום פשיטת רגל
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק