אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 17:35   23/04/2024 איתור בעלים של נכס לא משוייך במפות שלומות,אני מתעניין בדירה בעיר חיפה שנמצאת נטושה מזה מספר שנים. ניסיתי לאתר את הבעלים דרך השכנים א...
  • פורום פלילי 16:57   23/04/2024 ???????? ??????????,????????????N??... https://www.bagssjp.com ??????? ?? https://www.bagssjp.com/menu/menu_pinpai-55.html ????? ?????...
  • פורום דיני משפחה 14:24   23/04/2024 להתמנות לאפוטרופוס אני רוצה להתמנות לאפוטרופוס של אמא.1. האם אפוטרופוס מקבל תשלום על עבודתו?2. באיזה סכום זה מסתכם ת...
  • פורום דיני חוזים 07:33   23/04/2024 רעש חריג מהדירה מעלי נכנסתי לדירה מחולקת קרקע בתל אביב, לאחר חודש וחצי נכנסו לדירה מעלי שני שותפים, הדירה מעלי אותו בע...
  • פורום זכויות יוצרים 18:26   22/04/2024 זכויות יוצרים היי לאחרונה אני מקים מיזם גדול שלי באינסטגרם כדי להביא חשיפה לעמוד אני רוצה להשתמש בכל מיני ...

לא רוצה להתגייס לקרבי - מה לעשות?

  • 13/07/2016
  •   מאת: אלעד שניר
  • צפיות: 10201
אין לך בעיה להתגייס לצבא, יש לך בעיה לשרת בקרבי! תהא הסיבה לכך אשר תהא, האם תוכל שלא לשרת בקרבי למרות הפרופיל הגבוה שלך? האם ישנה דרך לגיטימית-חוקית שבה ניתן שלא להתגייס לקרבי? שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני צבא
לא רוצה להתגייס לקרבי - מה לעשות?

[לייעוץ משפטי בנושאים הקשורים לצבא, חייג עכשיו: 03-6001112]

רבים מאזרחי ישראל מתגייסים בכל חודש לצה"ל מתוך הבנה שהשירות הצבאי הוא חובה, והוא גם זכות במובנים מסוימים. לא זו בלבד, שרבים מתגייסים לשירות צבאי ביחידות לוחמות, או אז הם נוטלים חלק בשירות צבאי הכולל פעילות מבצעים מסוכנת. אך ישנם אנשים שאינם מעוניינים להתגייס לשירות קרבי. לכן, לכן, נשאלת השאלה כיצד נמנעים משירות קרבי בצבא? על כך, במאמר שלהלן. 

האם יש חובה לשרת בצבא?

מכורח המציאות ההיסטורית המלווה את מדינת ישראל המוקפת באויבים, חלה חובת שירות צבאי על גברים ונשים, בהתאם לחוק שירות בטחון [נוסח משולב], תשמ"ו-1986 (להלן: "החוק"). מכאן, שבישראל, קיימת חובה לשרת בצבא, גברים משרתים 32 חודשים, ונשים 24 חודשים. החריג לחובת השירות הצבאי, הוא פטור שמוענק בהתאם לסמכות המוקנית לצבא בהתאם לקבוע בחוק. לדוגמא: הפטור המוכר הוא פטור שמוענק בנסיבות מסוימות לאזרחים הלומדים בישיבות תורניות (שנתון למחלוקת רבתי, כבר שנים רבות). 

על מי מוטל לערוך שירות קרבי?

כאמור, נקודת המוצא היא שכל אזרח בישראל (בכפוף לחריגים) מחויב בשירות צבאי. אך שירות צבאי יכול לנוע משירות בתפקידים מנהליים, ומנגד הוא יכול לנוע בתפקידים לוחמתיים, הנושאים עמם סיכון רב. לרוב, גם גברים וגם נשים מחויבים בשירות לוחמה במקרים שבהם מבחינה בריאותית הם כשירים לכך. 
כדי לסווג את מצבו הבריאותי של מי שמיוער לשירות ביטחון, קיים סיווג שנע בין פרופיל 21, לפרופיל 97. ככל שהמיועד לשירות ביטחון מחזיק בבריאות טובה, בהתאם לקביעת הצבא (לרוב בין פרופיל 81 או 97), הרי שאז הוא ייועד לשירות לוחמתי. 

בנוסף לבריאות תקינה, יש צורך גם בציון תקין למבחני ידע, בהתאם למבחנים שנערכים לקראת הגיוס, בשלב קבלת צווי הגיוס. אז, במסגרת המבחנים האמורים נקבעת "הקב"א" (דהיינו- קבוצת האיכות) של המיועד לשירות ביטחון. ככל שהציון במבחנים יהיה גבוה, תהיה למיועד לשירות ביטחון אפשרות להתגייס גם ליחידות מובחרות ואיכותיות יותר. 

כיצד אפשר להימנע משירות קרבי?

על מנת להימנע משירות קרבי אפשר לנקוט במספר אופציות. אך בנקודה זו, יש להבהיר כי אין ספק שהשירות הצבאי והחובה לשרת בצבא היא נושא המוטל במחלוקת גדולה בין אזרחי ישראל, החל מיום הקמתה ועד ימינו אנו. אך עדיין, המאמר שלהלן נועד להציג את המצב העובדתי החוקי- משפטי העומד בפני מי שלא מעוניין ליטול שירות קרבי בצה"ל, ולא חלילה לנקוט בעמדה חיובית או שלילית, להלן: 

פטור מטעמים רפואיים: ככל שהמיועד לשירות ביטחון מעוניין להימנע משירות קרבי, אך עדיין לשרת בצבא, הדרך הנוחה ביותר לכאורה היא "להוריד את הפרופיל הבריאותי". באמצעות אסמכתאות רפואיות, לרבות חוות דעת רפואית. כך ניתן לדוגמא, להביא למצב שבו הפרופיל הבריאותי שייקבע יהיה נמוך יחסית (כגון פרופיל 64 או 45). בעלי פרופיל בשיעור המתואר לא יגויסו לתפקידים קרביים, אלא לתפקידי מנהלה או תומכי לחימה. 

פטור מטעמים מצפוניים: לצבא מוקנית סמכות לפטור אדם משירות צבאי בכלל מטעמים "כללים", שביניהם מקרים של סרבנות מצפונית. המדובר למעשה במקרים שבהם אדם לא מוכן להחזיק בנשק, בשל טעמי מצפון וחוסר אמונה בדרך "המלחמה". לשם כך, יש להצהיר על כך, ולהוכיח את הסרבנות המצפונית בפני וועדה. לרוב קשה מאוד להשיג פטור בנסיבות כאלו, אך היו מקרים מעולם. עם זאת, מדובר בפטור שיותר רלוונטי למי שמעוניין לקבל פטור כולל משירות צבאי, ולא רק משירות קרבי. 

פטור מטעמי דת: ניתן לקבל פטור משירות צבאי ככלל, מטעמי דת. לשם כך יש להוכיח שבשל קיום מצוות דתיות, המיועד לשירות ביטחון לא יכול לשרת בצבא. יודגש, שלא מדובר בהכרח בפטור שניתן לתלמידי ישיבות תורניות, אלא לפטור שניתן בשל קושי משפחתי הנסוב סביב קיום חיים דתיים וכו'. 

פטור לפנים משורת הדין: ישנם מקרים הומניים יותר שבהם הצבא יכול לפטור אדם או משירות צבאי, או משירות קרבי. לדוגמא, כאשר מדובר בחייל שמחויב לסייע למשפחתו בפן הכלכלי. כדי להוכיח זאת יש להיתמך באסמכתאות, וראיות מובהקות לכך. לעיתים הצבא כן נעתר לנסיבות מורכבות כאלו, ומציב חיילים בתפקידים נוחים, שמאפשרים גם לחייל לעבוד ולסייע למשפחתו. 

פטור בשל נישואין: אישה שהיא אמא לילד תהיה פטור על פי חוק משירות צבאי, וכל שכן משירות צבאי. כאשר מדובר בגבר, מדובר בפטור מורכב יותר שדיי נדיר לקבל. כמו כן, אישה נשואה, פטורה לרוב גם היא משירות צבאי, אפילו אם אין לה ילדים. 

מה עדיף לא לעשות כדי להימנע משירות קרבי? 

אפילו אם אינך מעוניין לשרת בשירות קרבי, כדאי מאוד לפעול בהתאם לכלים המשפטיים שהחוק מקנה לך בנסיבות כאלו. עדיף מאוד להימנע מעריקות ובריחה מהשירות הצבאי, היות ומי שמשתמט משירות צבאי או עוזב את בסיסו, עשוי להיות חשוף לעונש מאסר בכלא צבאי. כמו כן, כדי להימנע משירות קרבי, רצוי מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין צבאי, העוסק בתחום דנן. 

[לייעוץ משפטי בנושאים הקשורים לצבא, חייג עכשיו: 03-6001112]

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני צבא
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק