אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
 
 
 
הודעות אחרונות
  • פורום ביטוח לאומי 15:32   16/04/2024 קצבת נכות כללית שלום.אני שכירה, שכרי ברוטו 11 א' ברוטו.הייתי בוועדה רפואית לצורך בקשה לפטור ממס הכנסה.הוועדה הרפו...
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 15:19   16/04/2024 רישום דירה בטאבו דיור ציבורי שלוםאני אחרי רכישה של דירה בדיור הציבורי קיבלתי את החוזה שחתמנו נאמר לי מהמכר של עמידר שעד ח...
  • פורום צרכנות | תביעות קטנות 12:44   16/04/2024 דרישת תשלום חדשה מצד מוסך בניגוד לה... לא. יש ביניכם הסכם מחייב. ככל ויש צורך בסיוע נוסף, אני עומד לרשותך. בברכה, ליאור חאיק, עו"...
  • פורום עורכי דין 12:32   16/04/2024 שאלה בדיני עבודה בתאריך 11.4.24 קיבלתי מכתב פיטורין, לאחר שימוע, בתואנה שהמכירות של החברה ירדו.בדקתי בספרי החשבונו...
  • פורום דיני תעבורה 18:56   15/04/2024 שלחתי ערעור חוזר היי גיאעריית בני ברק.שלחתי ערעור חוזר (הלכתי לשם והגשתי אותו כי באתר לא ניתן להגיש אלא רק להבחר ל...

רשלנות רפואית בלידה והיריון

  • 07/07/2015
  •   מאת: מאיר השכל
  • צפיות: 10043
תקופת ההיריון והלידה היא תקופה רגישה וקריטית לבריאותו והתפתחותו של הילד, והתרשלות רפואית קטנה בתקופה זו יכולה לגרום נזק גדול לילד. במאמר הנוכחי נסקור את היבטי הרשלנות הרפואית בתקופת ההיריון והלידה, ואת האפשרות להגיש תביעת פיצויים במקרה שהתגלתה רשלנות רפואית. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום רשלנות רפואית
רשלנות רפואית בלידה והיריון

בתקופת ההיריון והלידה נדרשת אחריות רבה

תקופת ההיריון והלידה היא תקופה מרגשת ומכוננת בחיי ההורים, אך אחריות רבה מונחת על כתפיהם ועל כתפי הצוות הרפואי המטפל. תקופה זו רגישה וקריטית לבריאותו של הילד, והתרשלות עשויה לגרום לנזקים חמורים ובלתי הפיכים לילד. 

הצוות הרפואי שמטפל באם ובילד נדרש לרמה גבוהה של אחריות, הכוללת טיפול ומעקב בכל שלב ושלב, ובכלל זה ביצוע בדיקות נדרשות. לפעמים הימנעות מצעד פשוט כמו בדיקת דם או בדיקת אולטרסאונד, יכולה לחרוץ את גורלו של העובר, וכן הימנעות מהחלטה על ניתוח קיסרי, למשל, יכולה ליצור קשיים בחילוץ היילוד ונזקים גדולים לטווח הארוך.

לא מפתיע, אפוא, כי חלק בלתי מבוטל מכלל תביעות הפיצויים בגין רשלנות רפואית המוגשות לבית המשפט, הן על רקע רשלנות רפואית במהלך ההיריון והלידה.

התנאים לתביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית

ניתן לתבוע רופא על רשלנות רפואית כאשר מתקיימים שני תנאים מצטברים:

1. הרופא חרג מהנורמות הנדרשות בתחומו.

2. החריגה שלו היא זו שגרמה לנזק.

אם, למשל, הנורמה הנדרשת במקרה מסוים היא לערוך בדיקת אולטרסאונד, והרופא לא ערך בדיקה, הרי שנתקיים התנאי הראשון – הרופא חרג מהנורמה הנדרשת. אך עדיין אין זה אומר שנתקיים התנאי השני, כי יתכן שרשלנותו אינה הדבר שגרם לנזק.

בכדי לתבוע את הרופא, צריך להוכיח שאילו הייתה נערכת בדיקת האולטרסאונד, היה ניתן לאבחן את הבעיה בזמן ולטפל בה, ולפיכך התרשלותו של הרופא היא זו שגרמה לנזק.

ניתן לתבוע פיצויים על כל סוגי הנזק שנגרמו

את עוגמת הנפש שנגרם לילד שניזוק ולהוריו לא ניתן לתקן, אך הפיצויים נועדו כדי לנסות לשפר את חיי הילד שניזוק והוריו במידת האפשר. 

המונח המשפטי שמתאר את סוגי הנזק שבגינם ניתן לתבוע פיצויים הוא: "ראשי נזק"; כל ראש נזק הוא סוג נזק שניתן לתבוע עליו פיצויים בנפרד. חלק מראשי הנזק הם "נזקים ממוניים", כלומר נזקים כלכליים שניתנים לכימות כספי, וחלק הם נזקים "לא ממוניים", כלומר נזקים שאינם ניתנים לכימות כספי.

ראשי נזק ממוניים:

  • אובדן כושר השתכרות: אם בעקבות הרשלנות הרפואית נוצר נזק שמונע מהילד להתפרנס כשיגדל או מפחית את כושר השתכרותו - ניתן לתבוע פיצויים בגין אובדן כושר השתכרות. 
  • הוצאות רפואיות: ההוצאות הרפואיות הן כל מה שנדרש בכדי לטפל במחלתו של הילד במשך חייו, ובכלל זה הוצאות שיקום.
  • הוצאות נלוות: מעבר להוצאות הרפואיות עצמן, יש לחולה הוצאות נלוות, כגון הוצאות על רכישת כסא גלגלים, הוצאות עבור מימון הסעות מיוחדות ועוד.
  • עזרה סיעודית: הוצאות על עזרה סיעודית שהחולה זקוק לה.

ראשי נזק לא ממוניים:

  • כאב וסבל: פיצוי כספי על הכאב והסבל, הפיזי והנפשי, שנגרם לניזוק. נזק זה אינו ניתן לכימות ובית המשפט מטיל סכום פיצוי גלובלי לפי ראות עיניו.
  • קיצור תוחלת חיים: במקרה שהנזק הפחית את תוחלת החיים של החולה ניתן לתבוע פיצויים על כך. גם נזק זה אינו ניתן לכימות, ולבית המשפט יש שיקול דעת להחליט על גובה הפיצוי.

כדאי לבדוק את האפשרות לתבוע בגין רשלנות רפואית

אם אתם סבורים שילדכם ניזוק בגין רשלנות רפואית במהלך ההיריון או הלידה, כדאי לבדוק את האפשרות להגיש תביעת פיצויים כנגד הרופא שהתרשל.

חשוב לציין כי ההוצאות הכרוכות בהגשת תביעה כזו אינן מעטות. מלבד הוצאות המשפט הרגילות, ישנן הוצאות מיוחדות על חוות דעת רפואיות מקיפות שנדרשות לשם הוכחת רשלנות הרופא.

משום כך, לפני שמחליטים על הגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית, מומלץ להתייעץ עם עו"ד שמתמחה בתחום לגבי סיכויי התביעה וכדאיותה.

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום רשלנות רפואית
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק