אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות

פציעה במהלך טיול מטעם העבודה – האמנם תאונת עבודה?

בג"ץ מקשיח במידה מסוימת את גישתו לעניין הכרה בתאונות עבודה והעלאת דרישות כלפי מי שטוען לתאונת עבודה במהלך פעילויות נלוות. הוא קובע כי בתי הדין לעבודה צריכים להקפיד הקפדה יתרה בבחינת הזיקה שבין האירועים התאונתיים שהתרחשו במהלך פעילויות נלוות לבין העבודה. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום ביטוח לאומי
התיבה "תאונת עבודה" מוגדרת בחוק הביטוח הלאומי (סעיף 79) כ"תאונה שאירעה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו". בתי הדין לעבודה נדרשים תדיר לפירוש המונח ובפסיקה ניכרות מגמות פרשניות שונות בעניין זה, בהתאם לתפיסת עולמו של כל שופט ושופט.

ברבות השנים בתי הדין פיתחו השקפה מרחיבה, על פי רוב, על פציעות שעונות להגדרה של תאונת עבודה, וזאת באופן שמכיר בכיסוי ביטוחי לא רק במקרים של פגיעות תוך כדי עבודה, אלא גם כאשר מדובר בעובדים שנפגעו במהלך פעילויות "נלוות לעבודה".

פעילויות נלוות הן, בהתאם לפסיקה, אירועי ספורט ונופש, השתלמויות, גיבושי צוותים, "ימי כיף" ועוד. מגמה זו של בתי הדין – להכיר באירועים מסוימים כתאונות עבודה – נובעת מהתפיסה כי למעסיק אינטרס מובהק לערוך פעילויות עבור עובדיו מחוץ לשעות העבודה. פעילויות חברתיות שכאלה תורמות, כפי שמלמד הניסיון, לשיפור יחסי האנוש בין העובדים, לפיתוח ההון האנושי ולהידוק הזיקה בין העובדים למקום עבודתם.

אלא דומה שמגמה זו של בתי הדין ונכונותם להקל במידת-מה בהכרה באירועים תאונתיים כתאונות עבודה – צומצמה קמעה בפסק דינה של השופטת אסתר חיות מאוקטובר 2014 (בג"ץ 339/13 המוסד לביטוח לאומי נ' בית הדין הארצי לעבודה ואירנה זגורי (ניתן ביום 26.10.14)).

הפרשה עסקה בקבוצת עובדי המשביר לצרכן ששהו בטורקיה בטיול שארגן המעסיק. במהלך הנופש יצאה אחת העובדות עם בעלה לטיול טרקטורונים, ונפצעה. בעקבות הפציעה העובדת פנתה לביטוח לאומי בתביעה לדמי פגיעה ולהכרה באירוע כתאונת עבודה. המוסד דחה את בקשותיה בסוברו כי לא מדובר בתאונת עבודה, בית הדין האזורי לעבודה הסכים עם גישת המוסד, ובית הדין הארצי הפך את פסק הדין וקבע כי המקרה אמנם עונה להגדרה של תאונת עבודה.

המוסד עתר לבג"ץ בשאלת תחימה של השיקולים שיש לשקול בבוא הביטוח הלאומי לדון בתאונה שאירעה אגב פעילות שנלווית לעבודה. עתירת המוסד התקבלה ופסק דינה של השופטת חיות מעיד, כך נראה, על מגמה של הקשחה מסוימת ושל העלאת דרישות כלפי מי שטוען לתאונת עבודה במהלך פעילויות נלוות. להבנתנו, פסק הדין משמיע קריאה – בראש ובראשונה כלפי בתי הדין לעבודה – להקפיד הקפדה יתרה בבחינת הזיקה שבין האירועים התאונתיים שמתרחשים במהלך פעילויות נלוות לבין העבודה.

במקרה שעמד במוקד פסק הדין דובר על טיול שאורגן על-ידי המעסיק כהטבה לעובדים, וכך גם הוגדר. אולם לגישת השופטת חיות אין בהגדרה גרידא כדי להעיד על זיקה משמעותית בין הפעילויות לעבודה.

השופטת חיות הבהירה כי לשם סיווגה של פעילות מסוימת כ"נלווית לעבודה" חייבת להיות זיקה ברורה בין הפעילות החיצונית (השתלמות, טיול וכיו"ב) לבין העבודה או הפעילות המקצועית. זיקה שכזו תתקיים, לדוגמה, בהרצאות מקצועיות, בקורסי העשרה בנושאים רלוונטיים, בהשתלמויות ובמפגשים ייעודיים של העובדים וכיוצא באלה.

בשונה מכך, במקרה זה דובר על עובדת שיצאה לפעילות ספורטיבית יחד עם בעלה – בלא קשר לקבוצת העובדים ששהו איתם בטיול ולפעילות קבוצתית מתוכננת. לגישת השופטת חיות בנסיבות אלה הרכיבה על טרקטורונים לא היוותה חלק אינטגרלי מאותה פעילות נלווית לעבודה שבה היו מעורבים כל העובדים, אלא התרחשה במנותק מהמסגרת הקבועה וחרגה ממנה. לכן האירוע לא הוכר כתאונת עבודה.

women who cheat how can people cheat reasons married men cheat
click catching a cheater i dreamed my wife cheated on me
cheaters caught click here wife who cheated
read here all women cheat click here
what makes a husband cheat link
infidelity click here link
infidelity go i dream my husband cheated on me
click online why are women unfaithful
signs of infidelity online go
why some women cheat husbands that cheat my husband cheated
generic viagra vls pharmacy link read here
cheat wifes click married woman looking to cheat
cheat on my husband read my husband almost cheated on me
cheaters caught dating for married men when married men cheat
click here go link
שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום ביטוח לאומי
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק