מתוך פורום משפט עברי
כפי שהופיעו עד למועד: 1.4.2009
שאלה>>
למה משפט עברי נכתב?
המרצה שלי ("דר אדרעי) כתב את המאמר הנ"ל, ובו הוא מתיימר להסביר למה צריך ללמוד את המקצוע הזה.
אני חייב להודות (לאחר רפרוף קל במאמר) שלא השתכנעתי.
למישהו יש הסבר קצת יותר טוב לשאלה?
תשובה>>
דברי פתיחה
ראה דברי הפתיחה של הפורום.
ד"ר יצחק ברנד
שאלה נוספת>>
למה משפט עברי נלמד? התשובה כה ברורה !
לנו חוקים ודינים מדהימים מלפני אלפי שנים, והשאלה הראויה היא למה שלא נלמד את המשפט העברי בכדי לבסס את האמת הנכונה במשפט הישראלי שכידוע הוא איננו משפט של צדק אלא של דין.
תגובה נוספת>>
למה משפט עברי נכתב?
למה שלא תשאל אנשים מהמכללה שלך שקראו את המאמר?
אני בטוח שאתה לא היחיד שמתחבט בשאלה הזו.
תגובה נוספת>>
מה זאת אומרת? משפט עברי הוא לב הליבה של המשפט בארץ ישראל.
ההוכחה לכך היא שכאשר ישנה לאקונה משפטית על ביהמ"ש לפנות לעקונות היסוד של המשפט העברי.
שאלה>>
שאלה בקורס משפט עברי
עוד לא הבנתי האם המשנה היא רק אוסף של הלכות בלבד או שזה אינדקס משפטי? האם היא מחייבת?
תשובה>>
קורפוס יוריס
באשר לעצם הדילמה מה טיבה של המשנה: החוקרים נחלקו בדבר. אלבק וא"ה וייס סבורים שהמשנה היא ילקוט לתורה שבעל פה.
לעומתם, פרנקל, בלאו, אפשטיין ועוד סבורים שהמשנה היא קורפוס יוריס - קודקס מחייב.
לפי דעת האחרונים ברור שהמשנה מחייבת, אולם גם לפי הדעה הראשונה, על סמך פרשנות התלמוד למשנה וכללי פסיקה שנתגבשו במהלך הדורות - ביחס למשנה, מסגרת הקובץ וההסדרי התנועה שבתוכה יוצרים קו הלכתי מחייב.
ד"ר יצחק ברנד
שאלה>>
משפט עברי במכללות
קראתי את דבר מנהל הפורום והבנתי שהקורס הבודד שאנחנו לומדים במשפט עברי במכללות או באוניברסיטה הוא מאוד שטחי ולא מספיק.
זה היה קורס מעניין ולדעתי יש עוד הרבה מה ללמוד. חבל שלא עושים עוד קורסי חובה שנוגעים לתחום הזה.
תשובה>>
משפט עברי במכללות
פחות בינלאומי צודקת. יש כל כך הרבה קורסי חובה שעוסקים במשפט בינלאומי, משפט עותמאני, אנגלי, אמריקאי ורק קורס אחד של משפט עברי.
חבל, גם אני הייתי שמח שקודם כל נלמד ונרחיב יותר על המקורות שלנו. מה גם שהמשפט העברי מאוד מעניין ומשכיל.
תגובה נוספת>>
משפט עברי במכללות
זה הפוך ויש המון קורסים במשפט עברי, חלקם חובה לקחת מבחינת ניקוד אקדמי, ומעט התייחסות לדין הבינ"ל - מן הסתם הסטודנטים שם מרגישים הפוך, והיו רוצים שיהיה איזון בדגשים, בכולופן ככה זה, ותמיד התחושה היא שהדשא של השכן ירוק יותר.
שאלה נוספת>>
מישהו יודע האם בבר אילן יש יותר קורסי חובה בנושא?
תשובה>>
בבר אילן ישנם קורסי חובה במשפט עיברי ברמה מוגברת כל שנה ושנה.
בשנה א' עלינו לקחת את הקורס 'מבוא למשפט עיברי', ובשנים הבאות עלינו לקחת קורסי בחירה במ"ע של 4 נ"ז לפחות בכל שנה.
ולגבי מה שנאמר בהמשך השרשור- זה נכון שהמשפט העברי פחות ישים היום (לצערנו), אבל עדיין רלוונטי לחלוטין, בייחוד לצורך משפט משווה למשל.
ראיה לדבר היא דרכו של השופט מנחם אלון בפסקי דינו ושימושו הנרחב במשפט העברי כחלק מהמשפט הישראלי.
ואני לא צריכה להרחיב על חשיבות ידיעת המשפט העיברי כחלק מהיותנו בנים לעם היהודי היושבים בארץ ישראל.
שאלה>>
האם יש לאן להתפתח עם תחום המשפט העברי?
אם אני בוחר להתמחות במשפט עברי, מה אני יכול לעשות עם זה אחרי הלימודים?
תשובה>>
לעשות או להיות
בספרו של קרליבך "רשמי מסע בהודו", הוא מבחין בין איש המערב שנוהג לשאול "מה אפשר לעשות עם זה" לאיש המזרח השואל "מה אוכל להיות עם זה".
עם משפט עברי, בינתיים לפחות, קשה לעשות. אבל אפשר להיות: להיות יהודי יותר, ואולי גם ישראלי יותר, לפחות בהקשר המשפטי.
ד"ר יצחק ברנד
שאלה>>
תום הלב בדיני החוזים + משפט עברי
יש לי פרוויקט להגיש עוד 4 ימים על תום לב בדיני חוזים. אני צריך לעשות השוואה בין המשפט העברי למשפט הישראלי בתום לב בדיני חוזים.
אני לא מצליח לעשות את ההשוואה כי הנושאים שסיכמתי עליהם במשפט העברי לא תואמים את הנושאים שיש לי במשפט הישראלי וזה מקשה עלי.
בבקשה מי שיכול לעזור לי לעשות את ההשוואה או שיש לו איזה חומר להביא לי שיעזור לי בקשר לזה בבקשה לשלוח לי באיימיל שלי. אני ממש צריך את זה דחוף ואני בלחץ על זה.
תשובה>>
תום הלב בדיני החוזים + משפט עברי
ממליץ לפנות גם לספר של דניאל פרידמן ונילי כהן. דרך נוספת היא לחפש בפסיקה של העליון העוסקת בתום הלב בדיני חוזים בפסיקה של השופטים הדתיים המאזכרים רבות את הדין העברי בפסקי הדין שלהם.
עו"ד דוד צורי
תשובה נוספת>>
תום לב
ראה שילם ורהפטיג, דיני חוזים במשפט העברי, וכן אוצר המשפט, חלק ב\ עמ' 458 הפניות שונות.
ד"ר יצחק ברנד
תגובה נוספת>>
תום לב
תראה יש לי את הספר פה בבית. הקטע הוא שאני לא מצליח לבנות איתו את ההשוואה של המשפט העברי עם המשפט הישראלי.
אם אתה אולי יודע נושאים עיקריים שאיתם אפשר לבנות את ההשוואה ועליהם אני יתבסס.
שאלה>>
משפט עברי
יש לי מס' שאלות: האם המדרש הוא רק על התורה או שהוא יכול להיות גם על התלמוד/משנה?
האם יותר נכון להתייחס לתוספתא כקובץ הלכות מתקופת התנאים או לקובץ הלכות שאינן במשנה? לדעתי זה שניהם אך רק אחד אמור להיות נכון.
תשובה>>
מדרש
מדרש כמתודה פרשנית יכול שיהיה גם על משנה ותלמוד, כפי שהוא חל על שטרות.
מדרש כקורפוס מוכר מתייחס דווקא לתורה.
ד"ר יצחק ברנד
שאלה>>
משפט עברי
כבוד הרב, אשמח אם תוכל להסביר לי בבקהש את ההבדל בין שלושת מקורות המשפט השונים אותם מונה אילון, משום שאיני מוצא את הבחנה משמעותית ביניהם.
תשובה>>
סוגי מקורות
הרישומיים - הקורפוסים הרשמיים המכילים את החומר המשפטי.
המשפטיים - הכלים והמתודות באמצעותן נעשה המשפט.
ההיסטוריים - מקורות שתכולתם העיקרית היסטורית ולא משפטית.
ד"ר יצחק ברנד
married men who cheat with men
find an affair
how many people cheat
read here reasons why husbands cheat
i dreamed my husband cheated on me
read wife cheat
how many women cheat
redirect wifes cheat
wife who cheated
link why do women cheat with married men
what makes women cheat
go all wife cheat
redirect
website why women cheat in relationships
reason why husband cheat
open go
my boyfriend cheated on me quotes
go reasons why women cheat on their husbands
reasons women cheat on their husbands
redirect dating a married man