אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני עבודה 22:41   19/04/2024 nnn fggg
  • פורום צוואות וירושות 20:41   19/04/2024 דירה מירושה לפני שנתיים אבי נפטר קיבלתי צו ירושה וקיבלתי את   הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה י...
  • פורום דיני משפחה 20:31   19/04/2024 דירה מירושה אבי נפטר לפני שנתיים , קיבלתי את הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה ידועה בציבור מבקשת לתקן...
  • פורום דיני תעבורה 17:35   19/04/2024 התנהגות בנת"צ שלום מ'1. אסור לנסוע בנת"צ למי שאינו מורשה ומכאן שאסור לעקוף תוך נסיעה בנת"צ.2. לשם פניה ימינה יש...
  • פורום בתי משפט 16:32   19/04/2024 האם לא ניתן נימוק לסגירת התיק? בברכה, יהונתן ינאי, עו"ד  מנהל פורום דיני חברות ופורום בתי משפט הארבעה 28, תל אביב...

פשיטת רגל – תשובות לשאלות הפופולריות ביותר בנושא

  • 08/12/2016
  •   מאת: עו"ד רועי זילברפלד
  • צפיות: 11306
קיימות מספר שאלות חוזרות ונשנות בנושאים הקשורים לפשיטת רגל ומחיקת חובות. מאמר זה מיועד לטובת אלו, ולטובת כל מי שמצוי בחובות ורוצה לשמוע על פתרון אמיתי שיכול להביא למחיקת חובותיו. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום פשיטת רגל
פשיטת רגל – תשובות לשאלות הפופולריות ביותר בנושא
הניסיון בתחום פשיטת הרגל מלמד, כי קיימות מספר שאלות חוזרות ונשנות, הנשאלות על ידי חייבים המתעניינים בהליכי פשיטת רגל. 

לטובת אלו, ולטובת כל מי שמצוי בחובות ורוצה לשמוע על פתרון אמיתי שיכול להביא למחיקת חובותיו, הוכנה רשימה זו, המקבצת בתוכה מבחר שאלות ותשובות מרכזיות בנושא פשיטת רגל.  

מהו הליך פשיטת רגל ולמי הוא מיועד?

הליך פשיטת רגל הינו הליך משפטי שמיועד לאנשים שאינם מצליחים לעמוד בחובותיהם. 
אציין כי קיימות 2 דרכים לפשיטת רגל. האחת ע"י בקשת נושה להכריז על חייב פושט רגל, והשנייה בקשה של החייב להכריז על עצמו פושט רגל. מבחינה סטטיסטית, הרוב המוחלט של הבקשות לפשיטת רגל הן מן הסוג השני – בקשת חייב לפשיטת רגל.

מהי מטרת פשיטת הרגל?

כאשר חייב מבקש פשיטת רגל – מטרתו להשיג הפטר מחובותיו לנושים, במינימום כספים שישלם להם, ולשקם את חייו במהירות המירבית.

מאיזה סכום של חובות החייב זכאי לפתוח בהליך פשיטת רגל?

חייב זכאי להגיש בקשה לפשיטת רגל ככל וחובותיו הינם מעל 17,482 ₪.  (הסכום מתעדכן מעת לעת)

מהם היתרונות שיש לחייב פשיטת רגל? 

להלן, בתמצית, עיקרי היתרונות בהליך פשיטת רגל:

1. קבלת הפטר ומחיקת חובות - זהו למעשה היתרון הגדול ביותר בהליך פשיטת רגל. ניהול נכון של הליך פשיטת הרגל יאפשר לחייב לקבל הפטר וחובותיו ימחקו. 

2. חסימת תביעות, הליכי גבייה והליכים משפטיים כנגד החייב - הליך פשיטת הרגל מונע מהנושים לפתוח בהליכי גבייה והליכים משפטיים כנגד החייב. בנוסף, ככל וכבר קיימים נגד החייב הליכי גבייה בהוצאה לפועל – הם יעוכבו.

3. ביטול עיקולים שהוטלו במסגרת ההוצאה לפועל – כגון: עיקול משכורת, עיקול מיטלטלין, עיקול על חשבון העו"ש של החייב וכדו'. 

4. ביטול הגבלה על רישיון הנהיגה - ככל והוטלה על החייב הגבלה על קבלת/החזקת/חידוש רישיון הנהיגה הרי שעם מתן צו הכינוס, ובנסיבות מסוימות - לעיתים אף לפני מתן צו הכינוס, ההגבלה תבוטל .

5. הפסקת תשלומים לנושים באופן פרטני - במסגרת הליך פשיטת הרגל החייב מפסיק לשלם לנושים באופן פרטני.  החייב משלם ל"קופת פשיטת הרגל" תשלום חודשי קבוע, נמוך יחסית, אשר מחושב בדרך כלל על בסיס ההפרש בין הכנסותיו והוצאותיו החודשיות של החייב. תשלום זה נצבר ב"קופת פשיטת הרגל"  ומשמש את החייב כחלק מהתשלום לנושיו במסגרת ההפטר.

6. ביטול והקטנת ריביות - במסגרת הליך פשיטת הרגל לנאמן יש סמכות בחוק להקטין באופן משמעותי ריביות מופרזות (כלי יעיל ביותר להקטנת ריביות בנקאיות וכדו') אשר נצברו כנגד החייב. 

7. רפורמה חדשה של כונס הנכסים הרשמי – קיצור ההליך למתן הפטר – על פי הרפורמה האחרונה שיזם כונס הנכסים הרשמי (הגוף במשרד המשפטים האחראי על תחום פשיטת הרגל), מתקצרת באופן משמעותי ביותר משך תקופת הליך פשיטת הרגל. במסגרת הרפורמה ניתן על פי רוב לקבל צו הפטר בתום כ- 18 חודשים ממועד צו הכינוס.

קוראים המעוניינים להעמיק ידיעותיהם בנושא היתרונות בפשיטת רגל, מוזמנים לעיין במאמרי "אתה מסובך בחובות? מהלך משפטי נכון יוציא אותך מזה", בו פירטתי באריכות את עיקרי היתרונות. 

מהם החסרונות שיש לחייב בפשיטת רגל?

עיקרי החסרונות בפשיטת רגל מבחינת החייב הם:
1. ביטול הענקות – החוק מאפשר, במקרים המתאימים, לבטל הענקות (העברות  נכסים שלא בתמורה או בתמורה מופחתת) מסוימות שהחייב עשה בטרם פתיחת הליך פשיטת רגל. 

מטרת המחוקק הינה למנוע מהחייב להבריח נכסיו לצד ג' במטרה שהנושים לא יוכלו להיפרע מנכסים אלו. יחד עם זאת, לא כל הענקה צפויה לביטול הואיל והחוק מסייג מספר סוגי הענקות שלא ניתן לבטלן.

חייב שלא העניק נכסים כאמור – ממילא אין לו מה לדאוג, ואין זה חיסרון עבורו.

חייב שהעניק נכסים  ב- 10 השנים האחרונות , מוטב יעשה אם יפנה לעו"ד המתמחה בפשיטת רגל, על מנת שזה ייעץ לו מה הדרך הנכונה והמיטבית שצריך לפעול בנסיבות אלו.

2. הגבלות – עם מתן צו הכינוס יוטלו על החייב ההגבלות הבאות: 
א. הוא לא יוכל להקים תאגיד ו/או להיות בעל עניין בתאגיד. 
ב. הוא יוכרז כחייב מוגבל בבנק.
ג. יוצא כנגדו צו עיכוב יציאה מהארץ. 
ד. הוא יוגבל מלהשתמש בכרטיס אשראי. 

ברם, ההגבלות הנ"ל ממילא יכולות להיות מוטלות על חייב במערכת ההוצל"פ, ולכן אין בהן בכדי להוות חיסרון אמיתי לפשיטת רגל.

בנוסף:
א. ביחס להגבלת יציאה מן הארץ – עורך דין המתמחה בתחום פשיטת רגל מצליח, בתנאים מסוימים, לגרום שהחייב יוכל לצאת מהארץ.
ב. ביחס להגבלת כרטיס אשראי  - כיום, ע"פ הנחיות הכנ"ר ובנק ישראל,יש ביכולת עו"ד מנוסה המייצג חייבים בפשיטת רגל לאפשר  לחייב להשתמש בכרטיס מסוג "דביט" ( כרטיס לחיוב מיידי). 
ג. אוסיף ואציין כי – בניגוד לדעה מוטעית הרווחת בציבור – חייב בפשיטת רגל יכול להמשיך ולנהל חשבון בנק ביתרת זכות. 

מהו הפטר?

המטרה העיקרית של חייב בהליך פשיטת רגל הינה קבלת "הפטר". 

ה"הפטר" הינו צו של בית המשפט אשר פוטר את החייב מלשלם את חובותיו שנוצרו עד ליום מתן צו הכינוס, ובכך מאפשר לחייב לפתוח דף חדש בחייו, נקי מחובות העבר ! 

ככלל, ישנם  חובות אשר צו ההפטר לא יחול עליהם, ויהא צורך לשלמם במלואם,כגון: חוב למדינה בשל קנס, חוב שנוצר במרמה, ובד"כ גם חוב מזונות. אך, כידוע, לכל כלל יש חריגים היוצאים מן הכלל, ועו"ד המתמחה בפשיטות רגל מנצל החריגים כנדרש. 

מה ההבדל בין הפטר מותנה להפטר חלוט?

הפטר חלוט – צו בית המשפט הקובע כי החייב פטור לאלתר מכל חובותיו (למעט הסייגים המצוינים לעיל)  
הפטר מותנה – צו בית המשפט הקובע שהחייב יופטר מחובותיו כאשר הוא ימלא אחר התנאים הקבועים בצו, כגון: להמשיך ולשלם  את התשלום החודשי שנקבע לו במשך X חודשים נוספים , ואז  ההפטר המותנה יהפך להפטר חלוט וסופי.  

האם ניתן לשנות את התשלום החודשי שנקבע?

כן. התשלום החודשי שנקבע בצו הכינוס אמור להיות תואם לנתונים שהחייב הצהיר עליהם בבקשה לפשיטת רגל.  

ככל במרוצת הזמן השתנו הנסיבות או ככל והתשלום החודשי שהושת על החייב בצו הכינוס אינו תואם את נתוניו הנכונים של החייב, ניתן להגיש בקשה להפחתת התשלום החודשי. 

מה דין נושה שלא הגיש הוכחת חוב?

נושה חייב להגיש הוכחת חוב בתוך 6 חודשים מיום צו הכינוס. בית המשפט מקפיד מאוד לשמור על מסגרת הזמנים שהמחוקק קבע, ולכן, ככלל, נושה שלא יגיש במועד החוקי - החוב כלפיו יימחק. נושה שיגיש תביעת החוב באיחור יהא חייב לבקש הארכת מועד, ולציין טעם מיוחד למחדלו. בקשת הנושה תהא כפופה להחלטת המנהל המיוחד, וניתנת לערעור בבית המשפט.

לסיכום: 

סוף מעשה במחשבה תחילה !  הליך פשיטת רגל הינו הליך מורכב, שבצד היתרונות הרבים, ישנם לעתים "מוקשים", אשר יש "לפרק" אותם בטרם מתחילים בהליך, לנתח אותם ולהתכונן להתמודדות הנכונה ביחס אליהם.

כל אדם וסיפור חייו, יש לאפיין את נושיו כמו גם את סוגי רכושו, לקבוע מהי האסטרטגיה הטובה ביותר עבורו, לבחון השלכות ההליך על החייב ועל משפחתו, ולתכנן היטב  - מראש - את סיומו הצפוי של ההליך.

חזקה על עו"ד המתמחה בהליך פשיטת הרגל שיפעל להשגת התוצאה הטובה ביותר עבור הלקוח – קבלת הפטר מחובותיו במינימום תשלומים לנושים.
____________
* הכותב מכהן כחבר בוועדת פירוקים וחדלות פירעון של לשכת עורכי הדין, והינו ממשרד עורכי דין אבי זילברפלד המתמחה בדיני בנקאות, פשיטת רגל וירושה.

 

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום פשיטת רגל
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק